80-talsmusik, Synthmusik Depeche Mode, OMD, The Human League

Nu blir det synth - och ett traumatiskt Depeche Mode-minne

 
Synthare eller hårdrockare?
Jag kan inte säga att jag var synthare, men jag lyssnade defintivt mer på synth än hårdrock under 80-talet, men minst lika mycket på 60-talsmusik, ska, new wave och reggae.
I början av decenniet var det emellertid ganska mycket synth.
Jag älskade Depeche Mode, föll totalt för "Dare" (ett fantastiskt album) med The Human League och Orchestral Manouvres In The Dark.
 
Historien om "New life"
Jag har också ett traumatiskt minne från syntheran. När jag hört  "New life" med Depeche Mode på radio, singeln som släpptes före "Just can't get enough" och dagen efter gick jag till Göran på Skivbörsen i Tranås och beställde singeln.
 
 
Jag väntade och väntade. Gick till skivaffären och frågade  varje dag, "Har den kommit?".
Och så efter nästan ett par veckor när jag klev in genom dörren och såg ett stort leende bakom disken föstod jag direkt. Den hade kommit!
 
Jag cyklade hem i överljudsfart, rusade in och tryckte på stereon. När jag drog upp skivan ur omslaget kom chocken. Det saknades en bit! Det såg ut som om något illvilligt vinylmonster tagit en tugga av skivan, en stor tugga, en femtedel var borta.
När jag kom tillbaka till Skivbörsen och visade den trasiga singeln för Göran såg han fullständigt bedrövad ut. Han bävade förmodligen för att återigen se min vädjande nuna i dörren dag efter dag, ännu en gång.
Det gick dock snabbare andra gången, tror inte ens det tog en vecka innan jag lade en rund fin och otuggad sjutummare på skivspelaren.
 
 
På flera språk
Hur som helst, har slängt ihop en lista med synthpopfavoriter från 1980-talet.
Jag har försökt vara ganska strikt "synthig", band som Duran Duran, som ju använde betyrligt fler instrument, är till exempel inte med. Men visst, finns några gränsfall.
Kanske en och annan bortglömd låt också.
Och inte bara på engelska, här sjungs på både tyska, franska och svenska.
Här finns de stora, men också ler okända band. Någon som minns svenka Page eller The Mobile Homes?