Blues Soulmusik, Sven Zetterberg, Tranås musikcafé

Sven - en svensk blues- och soullegend

 
Han hade soul i rösten, känsla i sitt gitarrspel och var dessutom grym på munspel. 
Sven Zetterberg, född i Skärblacka, var verkligen en musiker utöver det vanliga.
Det  har nu gått drygt fyra år sedan han gick bort, 64 år gammal.
Jag såg honom för första gången ihop med Chicago Express på Tranås Musikcafé för många år sedan, under ett annat sekel faktiskt, och minns fortfarande hur svängigt det var.
 
Det skulle bli fler konserter med Sven Zetterberg för min del. Jag recenserade flera gig i Motala under min tid som kulutur- och nöjesredaktör på MVT. Och tror aldrig att det blev under fyra i betyg.
 
 
Inte nog med att han själv var en komplett bluesman, han omgav sig alltid med skickliga musiker.
Musikalisk rörde han sig bekvämt mellan blues och soul, ibland klassisk rock'n'roll. När man lyssnar på hans plattor finns en stor bredd.
Ni hör det på Spotifylistan som jag bjuder på. Missa inte "Let's straighten it out" (även video ovan), som han gjorde ihop med svenska Bronk. Så mycket mer chill kan en blueslåt inte vara.