Melodifestivalen Björn Skifs, Melodifestivalen

Detta är mina Mellofavoriter - vilka är dina?


I kväll får vi veta om rätt låt vann.
Så har det ju inte alltid varit.
Vissa av oss är ju fortfarande förundrade över att Lasse Berhagen kunde slå Björn Skifs 1975, att juryn valde "Jennie, Jennie" före "Michelangelo". Dessutom, om Skifs skulle få stryk av någon så bordet väl ha varit "Bang - en boomerang" med Svenne och Lotta?
 

1975 var ett speciellt år, med många minnesvärda låtar. Detta på en tid då tävlingen hölls en kväll - och med totalt tio bidrag.
Oförglömliga "Ska vi plocka körsbär i min trädgård" med Ann-Christine Bärnsten fanns också med i startfältet detta år. Likaså "Lady Antoinette" med Hadar & Glenmarks och "Den gamla jukeboxen" med Landslaget.
Herregud, jag kan ju nynna på nästan alla bidragen, även om jag helt hade noll koll på Ted Gärdestads "Rockin'n'reeling", som också fanns med  -75.
 
Nog om 1975 (men vilket jäkla år!), för tanken med detta inlägg var att utse mina favoriter från Melodifestvalen. Ännu en liten egotripp, med andra ord.
Det här handlar om låtar som väcker starkast minnen hos mig. Om det är de bästa låtarna vet i tusan, men de har fastnat hos mig. 
 
1. "Michelangelo" - Björn Skifs (1975)
Han var min första idol, Björn Skifs, så att han toppar listan är kanske inte konstigt. Visst, texten är lite corny, men Skifs och polaren Bengt Palmers måste ha varit helnöjda med ett rim som: "Kan du komma hit och ta med staflit".  Det är en låt med ett grymt tryck och vilken röst! Ännu en gång, hur kunde den inte vinna? 
Trist nog finns inte framträdandet från Melodifestivalen på Youtube, så det får bli stillbild.
 
2. "Euphoria" - Loreen (2012)
Det var egentligen redan klart när Loreen som startnummer åtta i första deltävlingen för första gången hade framför "Euphoria". Hon skulle vinna rubbet, förmodligen även Eurovision. Det var allt. Sången, numret och - framför allt - att det var något helt nytt i detta sammanhang. Detta var en låt som inte bara var bra i "mellosammanhang", så att säga.

 
3. "Det börjar verkar kärlek banne mig" - Claes-Göran Hederström (1968)
Jag var två år när den kom, så det var betydligt senare som jag upptäckte denna svängiga pärla, som vann 1968 och kom femma i Eurovision. Grymt coolt framträdande av Hederström. Vilka moves! Och så den underbara texten, som måste betraktas aom poppoesi på högsta nivå.
"Igår kväll gick jag med dig på en snyftare,
fast jag ville gå på pang-pang
Och sen satt jag och hörde på en stråkkvartett,
jag som bara gillar dang-dang"
 
 
4. "Keep on walking" - Salem Al Fakir (2010)
Rätt låt vann inte 2010. Jag tyckte som de europeiska jurygruppenr,a, att Salem Al Fakir borde fått representera Sverige i Eurovision, istället för Anna Bergendahl.. Det var den supermusikaliska sångaren själv som gjorde "Keep on walking", som verkligen var en ballad som stack ut. Stor, mäktig och med ett - för Mello - annorlunda arrangemang.
I dag är han förresten en del av duon Vargas & Lagola.
 


5. "Ring ring (Bara du slog en signal) " - Björn & Benny, Agnetha & Frida (1973)
De borde förstås ha vunnit redan 1973, för i mitt tycke är "Ring ring" strået vassare än "Waterloo". Skönt svängig låt,  rentav en rockpärla (som blev ännu tydligare när Sator långt senare gjorde en cover på den).
Kvartetten slutade trea, räckte inte till mot Malta med "Sommaren som aldrig säger nej". Men som ni vet, de bytte namn och fick din revansch året därpå. 
 
Jag slänger också med en maffig Spotifylista med mellolåtar, perfekt som uppladdning inför finalen i kväll. Jag tror ni känner igen de flesta av låtarna, men säkerligen saknar ni en och annan också. 
Ha en trevlig kväll och må bästa låten vinna! 😀