Australien Tame Impala, The Church, The Triffids

21 låtar och 21 artister från Down Under

 
Det har varit en hel del australiensiskt här på bloggen sedan starten.
Jag upptäckte flera favoritband från landet Down Under redan under det (någorlunda) glada 80-talet. Som The Church, Crowded house, Flash And The Pan, The Go-Betweens, Midnight Oil och The Triffids.

Och så Men At Work förstås, dom som hade en dunderhit med just titeln "Down Under". Såg faktiskt gruppen live 1982, när de var förband till Rolling Stones på Ullevi.

 
The Triffids har jag fortsatt spela mycket genom åren. Deras "Wide open road" är en sån där låt som kan golva mig fortfarande. Så vacker. Så mäktig. Dramatsik. En låt som andas mycket Australien. Dammiga vägar genom ett ödsligt landskap. 
 
Och "Streets of your town" med Go-Betweens, en briljant poplåt, fantastiskt snyggt producerad. Om du missat den, så lär du få en ny favoritlåt!
 
Det har kommit massor av bra musik från Australien också på senare år. Som Tame Impala, i mitt tycke ett av de mest spännande banden i dag. Då menar jag inte bara från Australien.
 
 
Självklart går det inte heller att snacka Australien utan att nämna giganter som AC/DC och Nick Cave. Självklart finns även de med på Spotifylistan här nere, men också några band och artister som ni kanske inte hört tidigare.
 
Och några av banden skulle utan tvekan förtjäna en egen spellista, men som ni säkert förstått vid det här laget så gör jag helst mina mixade listor med en låt med varje artist/band.
 
Au